5/5 - (15 امتیاز)
بازرسی دوره ای آسانسور
بازرسی دوره ای آسانسور

بازرسی فنی و ایمنی آسانسور

الزامات تاییدیه آسانسور ایجاب می کند که مهندسین ناظر برای اطمینان و ایمنی بیشتر و قبل از صدور پایان کار، از نهاد مربوطه مانند سازمان استاندارد کشوری و استانی تاییدیه ایمنی و نیز تاییدیه کیفیت آسانسور را اخذ نمایند.

با عدم دریافت تمامی مجوزهای لازم در این زمینه، تبعات حقوقی این کار در ابتدا متوجه شخص ناظر خواهد بود. البته ساختمان شما باید گواهی تاییدیه ایمنی داشته باشد، این کار می تواند توسط شرکت های مجاز بازرسی نیز انجام شود.

مهمترین دلیل برای توجه به الزامات تاییدیه آسانسور این است که این وسیله پرکاربرد مستقیماً با جان انسان ها در ارتباط است. ملزوم بودن به الزامات قانونی آسانسور ایمنی مسافرین آن را همیشه حفظ کرده و استفاده بهینه از این تکنولوژی را برای انسان ها محقق می کند.

نکته بسیار مهم درباره الزامات تاییدیه آسانسور این است که سازمان ملی استاندارد، اعتبار یکساله برای تمامی گواهینامه ها صادر می کند و مالکان و مدیران ساختمان باید بعد از به پایان رسیدن مدت مشخص شده دوباره برای بازرسی و اخذ تاییدیه های آسانسور، توسط مشاوران وزارت کار و رفاه اجتمایی اقدام کنند و صحت عملکرد آسانسور و بالابرهای خود را بازرسی و تاییدیه سلامت دستگاه را دریافت کنند .

ISIRI 6303-1

مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهاي برقی

ISIRI 6303-2

مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهاي هیدرولیکی

بازرسی دوره-ای آسانسور الزامات تاییدیه آسانسور

بازرسان سازمان استاندارد کشوری و یا شرکت های مشاور حقوقی وزارت کار و رفاه اجتمایی، هنگام بازرسی آسانسور موارد زیر را تست و آزمایش می کنند:

  • بازرسی برق اضطراری
  • بازرسی فرمان های صادره
  • بازرسی بافر
  • بازرسی ساختار و کابل ها
  • بازرسی ایمنی آسانسور
  • بازرسی وزن تعادلی بافر

الزامات تاییدیه آسانسور

همه چیز به دریافت تاییدیه آسانسور از سوی سازمان استاندارد کشوری مربوط نمی شود و شما باید بعد از دریافت تاییدیه اولیه به صورت دوره ای و سالانه بازرسی های خاصی را روی آسانسور اعمال کنید. بازرسی هایی که سرویس و نگهداری آسانسور توسط مشاورین حقوقی وزارت کار را نیز شامل می شوند.

 

بازرسی ماهانه آسانسور
بازرسی ماهانه آسانسور

 

بازرسان شرکت آریا ایمن آوات برای صدور الزامات تاییدیه آسانسور مراحل آزمایشی زیر را اجرا می کند:

  • بازرسی کپسول های آتش نشانی و مکان های نصب آنها
  • بازرسی خط اختصاصی برای خدمات تلفنی آسانسور و اطمینان از صحت آن
  • روش تست کم کردن باتری
  • روش آزمایش روشنایی اضطراری
  • روش آزمایش نیروی بسته شدن درب
  • روش آزمایش براندازی
  • روش آزمایش قدرت اضطراری
  • روش آزمایش جایگزینی جک هیدرولیک آسانسور
  • روش آزمایش جداسازی درب
  • روش تأیید زمان بسته شدن درهای کشویی افقی آسانسور
  • روش تایید سیم بکسل ها
  • و …

یکی از اولین و مهمترین بخش از آسانسور که هنگام بازرسی توسط بازرس ما مورد توجه قرار داده میشود درب است. درها هنگام بازرسی باید به آرامی و با کمترین نیرو باز و بسته شوند و زمان نبودن کابین به هیچ عنوان با هیچ نیرویی باز نگردند .

دکمه توقف آسانسور باید کاملاً کاربردی باشد. آسانسور باید دقیقاً در هر طبقه توقف کند و چراغ داخلی باید بررسی شود و در صورت لزوم تعویض شود.

مهمتر از همه دکمه خروج اضطراری باید توسط بازرسان بررسی شود و اتصال خط تلفن اضطراری آسانسور به آتش نشانی محلی و اپراتور باید مورد آزمایش و تست قرار بگیرد.

بازرسی سالانه آسانسور
بازرسی سالانه آسانسور

 

قسمت دوم بازرسی آسانسور روی کابین آن متمرکز است. دسترسی مناسب به اتاق مهم است و هیچ وسیله ای نباید با محیط اطراف تداخل داشته باشد. همچنین کابین آسانسور باید به درستی تهویه شود تا گرما خارج شود.

علاوه بر موارد گفته شده کلیدهای توقف و کنترل پنل باید آزمایش شوند. موتور الکتریکی یا پمپ هیدرولیک باید توسط بازرس ما بررسی شود.

اگر بازرسی نقایصی را آشکار کند، کارفرمایان، پیمانکاران و مهندسان مربوطه آنها را بر اساس شدت طبقه بندی کرده و یک زمانبندی برای تعمیر تعیین می کنند. بگذارید بگوییم که یک بازرس متوجه می شود که ترمز اضطراری در شرایط آزمایش خراب است؛ که به طور مستقیم بر عملکرد ایمن تأثیر می گذارد. آسانسور می تواند بلافاصله از سرویس خارج شود تا آن مشکل برطرف شود تا تعمیر شده و آسانسور مجدداً مجاز به کار شود.

معمولا بیشتر آسانسورهای مسافری و باری مورد استفاده در کشور با کمک پمپ های هیدرولیک یا توسط نیروی الکتریکی کار می کنند، و از آنجایی که این ماشین آلات روزانه به صورت مداوم مورد استفاده افراد قرار می گیرند، باید نگهداری و بازرسی به موقع از آنها اهمیت داشته باشد. شما باید مطابق با چک لیست های موجود به بازرسی دوره ای و سالانه آسانسور توجه کنید.

توجه به الزامات تاییدیه آسانسور در هر جایی مهم و بسیار ارزشمند است و می تواند خطرات احتمالی و حوادث آسانسورها را کاهش دهد.

بازرسی سالانه بالابرها
بازرسی سالانه بالابرها

بازرسی سالانه بالابرها

اگرچه بالابرها برای کاربردهای صنعتی، بسیار مقاوم طراحی شده اند، اما تنش و فشار ناشی از استفاده متعدد از بالابرها می تواند از جهات مختلف باعث آسیب شود؛ اما با یک برنامه منظم تعمیر و نگهداری و بازرسی های روزانه قبل از عملیات و بازرسی های سالانه می توان بیشتر مسائل را قبل از تبدیل شدن به یک خطر ایمنی حل کرد.

برای انجام بازرسی سالانه بالابرها میتوانید از کارشناسان ما در شرکت آریا ایمن آوات کمک بگیرید.

چک لیست بازرسی دوره ای ایمنی بالابرهای خدماتی استاندارد 3 EN81

بازرسی سالانه قانونی مبتنی بر ۲۰۰۰ ساعت استفاده کل در یک عملیات شیفت در یک دوره ۱۲ ماهه است. با این حال، در شرایط سخت تر، بالابرها باید به طور منظم بازرسی شوند تا از عملکرد ایمن آنها اطمینان حاصل شود.

به عنوان مثال، اگر یک بالابر بیشتر کار می کند (در یک عملیات ۲ یا ۳ شیفت)، دفعات بازرسی باید با سرعت متناظر افزایش یابد. عوامل اضافی که ممکن است نیاز به معاینات بیشتر داشته باشند شامل شرایط محیطی سخت، از جمله درجه حرارت شدید یا محیط های خورنده است. قانون ایمنی و بهداشت حرفه ای حکم می کند که هر کدام از بالابرها حداقل سالی یک بار، بدون در نظر گرفتن نحوه استفاده و یا برنامه نگهداری، تحت بازرسی ایمنی جامع قرار بگیرند.

دستور کار بازرسی تجهیزات بالابری

بازرسی سالانه پله برقی ها

پله برقی ها با توجه به قوانین استاندارد خاصی که دارند می‌توانند ابعاد گوناگونی داشته باشند. ابعاد این پله ها بسته به نوع کاربری و محل استفاده‌ آنها متفاوت است. از این تکنولوژی محبوب در بسیاری از اماکن عمومی مانند پایانه های مسافربری، واحدهای بزرگ تجاری، سالن های مترو، پاساژها و مراکز خرید با ابعاد و چیدمان های مختلف استفاده می‌شود.

بازرسی سالانه پله برقی ها
بازرسی سالانه پله برقی ها

به کمک این پله ها جمعیت به راحتی در طبقات بالاتر و پایین تر از همکف هدایت شده و در نتیجه به صورت غیر مستقیم تاثیر بسزایی در رونق کسب وکار در طبقات دیگر این مجموعه‌ها می‌گذارند. پله های برقی با توجه به اندازه مختلفی که دارند بیشترین ظرفیت جابه جایی های عمودی را نسبت به انواع آسانسورها دارند و همین موضوع باعث شده که کیفیت، ابعاد و استاندارد پله های برقی همواره مورد توجه استفاده کنندگان، کارفرمایان و نصابان واقع شود.

بازرسی ایمنی از پله های برقی و پیاده روی متحرک براساس استاندارد ملی ایران 1-13836 (طبق استاندارد EN 115-1) شامل بررسی کلیه الزامات ایمنی استفاده کنندگان، سرویس‏کاران و بازرسان و افراد حاضر در محدوده نصب دستگاه، اندازه‏گیری و بررسی ابعاد، فواصل ایمنی مندرج در این استاندارد، فضاهای آزاد مورد نیاز قبل از ورود، زمان قرار‏گیری روی دستگاه و پس از پیاده شدن مسافر، آزمون‏های تجهیزات ایمنی و عملکرد دستگاه در قبل از بهره‏برداری و بررسی مدارک و مستندات می باشد.

ISIRI13836-1

(طبق استاندارد EN 115-1)

مقررات ایمنی ساختار و نصب پله های برقی و پیاده روی متحرک

شرکت آریا ایمن آوات با کادری مجرب و کارآزموده در سریعترین زمان ممکن بازرسی فنی و ایمنی انواع آسانسور،

بالابر های صنعتی و کوچک، پله های برقی و پیاده رو های متحرک را انجام و با کمترین و رقابتی ترین قیمت گواهی سلامت (سرتیفیکیت)رسمی برای هر دستگاه را صادر می نماید .