تست استاتیک و دینامیک جرثقیل

5/5 - (4 امتیاز)

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه .

تست استاتیک و دینامیک جرثقیل

برای انجام تست استاتیک و دینامیک جرثقیل می توانید از افراد متخصص، بازرسان ویژه یا حتی خود اپراتور جرثقیل استفاده کنید. این کار زیاد سخت نیست، البته با رعایت قوانین موجود و پرهیز از هر گونه شتاب زدگی. شما می توانید برای این کار از نهادهای مربوطه و استاندارد ملی کمک بگیرید.

 

تست استاتیک و دینامیک جرثقیل
تست استاتیک و دینامیک جرثقیل

 

مهمترین تست استاتیک و دینامیک جرثقیل؟

تست استاتیک و دینامیک جرثقیل را می توان بر اساس استاندارد ISO 4310، انجام داد، اما قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است بدانید که تست استاتیک و دینامیک چیست؟

ما در ادامه این مقاله شما را با تعاریف دقیق و ویژگی های هر یک از تست استاتیک و دینامیک جرثقیل آشنا می کنیم.

تست استاتیک جرثقیل:

معمولا برای سنجش توانایی بالا بردن بار و میزان استقامت بخش های مختلف جرثقیل از تست های استاتیک استفاده می کنند بعد از انجام تست استاتیک باید موارد زیر را بررسی و از نتایج آن اطمینان حاصل کنید:

  • ترک خوردگی
  • بلند شدن رنگ
  • تغییر شکل دائم
  • جدا شدن اتصالات
  • آسیب بر عملکرد و ایمنی

توجه داشته باشید که هنگام تست استاتیک جرثقیل، شما باید هر وینچ را بطور جداگانه و همراه با حرکات توام با آن انجام دهید.

بیشتر بدانید . .
بازرسی بالابر

در تست استاتیک می بایست با توجه به مشخصات فنی هر کدام از جرثقیل ها، شما حداکثر وزن را بر روی سیم بکسل اعمال کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید (حداکثر وزن هر کدام از جرثقیل ها به صورت دقیق در دفترچه راهنمای آن قید شده است). همچنین باید تست حداکثری نیروی خمشی و محوری را روی اجزای اصلی جرثقیل اعمال کنید.

 

تست استاتیک جرثقیل:
تست استاتیک جرثقیل:

 

مدت زمان تست استاتیک جرثقیل با توجه به استانداردهای موجود حداقل ۱۰ دقیقه است، برای این کار شما باید وزنه آویزان از جرثقیل را به اندازه ی ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر از روی زمین بلند کنید تا بعد از سپری کردن تایم مورد نظر نتیجه برای شما مشخص گردد.

به این نکته بسیار مهم دقت کنید که تست استاتیک و دینامیک جرثقیل یک نیاز تلقی می شود و بهتر است به آن عمل کنید.

برای انجام تست استاتیک جرثقیل باید وزنه شما ۱.۲۵ برابر باری باشد که هنگام کار کردن با جرثقیل، مجاز به برداشتن و جابجایی آن هستید (وزن قلاب و وزن ابزاری که قرار است وزنه تست با آن برداشته شود نیز باید در کل وزن بار اضافه شود).

البته این نکته را فراموش نکنید که شما باید متناسب با قوانین ملی، تست استاتیک جرثقیل را انجام دهید، ممکن است مقدار ۱.۲۵ برابر کمتر و یا بیشتر از قوانین شما باشد. البته نکات زیادی در رابطه با تست استاتیک و دینامیک جرثقیل وجود دارد که می توانید در سایر مقالات با آنها آشنا شوید.

بیشتر بدانید . .
استانداردهای مخازن امریکا

 

مدت زمان تست استاتیک جرثقیل
مدت زمان تست استاتیک جرثقیل

تست دینامیک جرثقیل:

هدف اولیه ما از تست دینامیک جرثقیل، اطمینان از عملکرد و سازوکار درست جرثقیل و نیز عملکرد خوب ترمز ها است.

در این تست نیز ما از وزنه ای برابر با ۱.۲۵ درصد ظرفیت قانونی جرثقیل استفاده می کنیم تا به جز مکانیزم بالا تمامی حرکات جرثقیل را بررسی و تست نمایم. سرعت و زمان تست دینامیک جرثقیل باید مطابق با قوانین سازنده و یا بر اساس استاندارد ملی باشد.

اگر بخواهید به صورت جداگانه برای هر کدام از حرکات جرثقیل تست دینامیک را انجام دهید، میزان ظرفیت وزنه شما باید ۱.۱ برابر ظرفیت جرثقیل باشد.

برای اطمینان بیشتر از عملکرد صحیح جرثقیل بهتر است هنگام انجام تست دینامیک چند بار در مسیر حرکت توقف و سپس شروع به حرکت مجدد نمایید. یا این که سعی کنید وضعیت نیم استارت ایجاد کنید (نیم استارت موقعی انجام می شود که وزنه شما به صورت معلق باشد).

 

تست دینامیک جرثقیل
تست دینامیک جرثقیل

 

بعد از انجام تست دینامیک باید موارد زیر را بررسی و از نتایج آن اطمینان حاصل کنید:

  • نباید هیچ نشانه ای از مشکلات مکانیزمی و اجزای ساختاری دیده شود.
  • تمامی اتصالات باید سالم باشند و هیچ یک از آنها نباید شل یا آسیب دیده باشند.
  • با بازدید چشمی نباید آثاری از خرابی در جرثقیل دیده شود

تست استاتیک و دینامیک جرثقیل امری مهم است و باید همواره به آن پایبند بمانید تا ایمنی جرثقیل شما حفظ شود.

بیشتر بدانید . .
سلام دنیا!

برای انجام تست استاتیک و دینامیک جرثقیل می توانید از افراد متخصص، بازرسان ویژه یا حتی خود اپراتور جرثقیل استفاده کنید. این کار سختی خاصی ندارد، البته با رعایت قوانین موجود و پرهیز از هر گونه شتاب زدگی. شما می توانید برای این کار از نهادهای مربوطه کمک بگیرید.

هدف نهایی از تست استاتیک و تست دینامیک، سنجش و اطمینان از عملکرد صحیح بخش های مختلف جرثقیل است. برای این که دچار صدمات جبران ناپذیر نشوید پیشنهاد می شود به این موضوع توجه کنید.

دانلود فایل