خاموش کننده های پودر شیمیایی

خاموش کننده های پودر شیمیایی

5/5 - (4 امتیاز)

خاموش کننده های پودر شیمیایی

خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

خاموش کننده های پودر شیمیایی:

یکی از متداول ترین خاموش کننده های دستی، نوع پودر شیمیایی است. این نوع در وزن های مختلف یک الی 12 کیلوگرمی ساخته شده اند و از نظر ساختمانی دو گروه عمده را شامل می شوند:

الف) پودر و گاز با فشار مداوم

ب) پودر و گاز بالن دار (فشنگ دار)

خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

خاموش کننده پودر و گاز با فشار دائم:

این نوع خاموش کننده دارای یک محفظه استوانه ای می باشد که وزن معینی پودر در آن ریخته و تحت فشار یک گاز مناسب به خارج رانده می شود.

فشار لازم برای عمل دستگاه با استفاده از گاز ازت یا co2 تامین می گردد. این میان فشار حدود 150Psi می باشد. برای نشان دادن فشار از یک

عقربه فشار سنج  استفاده می گردد. عقربه بر روی شیر آن نصب و صفحه آن به صورت مدرج به مقادیر فشار یا محدوده رنگ می باشد

(سبز برای فشار کافی و قرمز برای فشار ناکافی). معمولا وضعیت مطلوب عقربه فشار بعد از موقعیت ساعت 12 است.

بیشتر بدانید . .
محاسبات خاموش کننده پودر

این دستگاه دارای شیلنگ و سر لوله ساده بوده و راه اندازی آن توسط یک اهرم صورت می گیرد. با فشردن آن یک سوزن

که مجرای خروج پودر را بسته است، آزاد می گردد و تحت فشار گاز پودر به خارج پاشیده می شود. ابتدای لوله خروج پودر

در نزدیکی کف مخزن قرار دارد تا بر اثر فشار گاز تمام پودر خارج گردد.

خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

اخذ تاییدیه آتش نشانی

خاموش کننده پودر و گاز بالن دار:

منبع تامین فشار در این خاموش کننده گاز co2 مایع شده است که به آن فشنگ یا بالن می گویند. در هنگام استفاده گاز co2 آزاد شده و سبب رانش پودر به خارج می گردد. این نوع خاموش کننده ها خود بر دو نوع می باشند:

الف) بالن داخل

ب) بالن خارج

خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

– خاموش کننده های حاوی CO2: 

خاموش کننده CO2 به دلیل قابلیت بالای خنک کنندگی، خفه کنندگی آتش، رقیق کنندگی اکسیژن هوای اطراف حریق، عدم به جای گذاری اثر بر روی دستگاه و مواد و عدم صدمه مکانیکی به تجهیزات بسیار مناسب است. تنها عیب این سامانه قیمت بالای آن نسبت به پودر می باشد.این دستگاه ها از یک سیلندر حاوی CO2 مایع و یک شیر فلکه، شیلنگ و سر لوله شیپوری تشکیل شده اند. علت شیپوری بودن سر لوله، جلوگیری از یخ زدن گاز در حین عبور از مسیر می باشد. یک حجم CO2 مایع قادر است 450 برابر تغییر حجم داده و به گاز تبدیل شود به طوری که یک کیلو گرم مایع تبدیل به 0.5 متر مربع گاز می شود. خاموش کننده های دستی گاز کربنیک از نظر تجارتی در وزن های 1 تا 9 کیلوگرمی عرضه شده اند.

بیشتر بدانید . .
مرکز کنترل اعلام حریق
خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

تاییدیه آتش نشانی

خاموش کننده حاوی مواد هالوژنه:

دستگاه های حاوی مواد هالوژنه اگرچه گران هستند، اما برای تجهیزات پرارزش و الکترونیکی بسیار موثر می باشند. این دستگاه ها قدرت

خاموش کنندگی بسیار بالایی دارند و مکانیسم آنها مانند CO2 است به طوری که هم رقیق کننده اکسیژن هوا و هم سنگین تراز هوا هستند با

این مزیت که به خاطر کنترل واکنش های زنجیره ای، قدرت خاموش کنندگی آنها 3 _ 2 برابر CO2 است. میزان مورد نیاز برای خفه کردن

حریق دست کم 200 _ 150 گرم به ازای هر متر مکعب فضای حریق می باشد. فشار پاشش بخار مواد هالوژنه از تغییر فاز آنه ها و تبدیل به

فاز گازی تامین می شود اگرچه به کارگیری فشار کمکی از یک گاز مناسب مانند CO2 نیز کارایی و سرعت آن را افزایش می دهد. این فشار

هنگام عمل عموما Psi 230 _ 90 است. طول پرتاب مواد هالوژنه حدود 8 متر می باشد. روش راه اندازی این دستگاه توسط شیر فلکه یا اهرم می باشد.

نوع از خاموش کننده های حاوی هالن ساخته شده که ماده مربوطه داخل یک کپسول شیشه ای بوده و در هنگام استفاده داخل حریق پرتاب می شود

و پس از شکستن و تغییر فاز باعث اطفاء حریق می گردد. با توجه به محدودیت فشار رانش اغلب از گاز بی اثر یا CO2 به صورت مکمل کمک گرفته می شود.

بیشتر بدانید . .
نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی
خاموش کننده های پودر شیمیایی
خاموش کننده های پودر شیمیایی

مشاوره آتش نشانی

بازرسی و آزمایش خاموش کننده های دستی:

بهتر ایت که برای بازرسی کپسولها یک چک لیست مناسب تهیه و براساس آن بازرسی انجام گردد. بازرسی مورد نظر طی 4 مرحله انجام می گردد:

الف)بازرسی ماهیانه: 

این بازرسی شامل بازبینی کپسول ها است و نکات مهم برای تست دستگاه های مانومتر دار توجه به عقربه و در نوع پودری، تکان دادن یا سرازیر کردن کپسول برای باز شدن کلوخه های احتمالی است. بازدید محل نصب به دیوار، وضعیت بدنه مخزن و اجزای دستگاه شامل شیر، اهرم، شیلنگ و بازدید سرلوله برای اطمینان از عدم لانه گزینی حشرات از موارد مهم است.

ب)بازرسی و آزمون شش ماه یکبار:

امتحان برخی از دستگاه ها به طور تصادفی در یک حریق آزمایشی.

ج)بازرسی و آزمون سالیانه:

باز کردن و تخلیه دستگاه و جدا نمودن اجزای آن و اطمینان از سلامت بدنه و متعلقات و تعویض اتصالات و واشرهای لاستیکی، وزن نمودن بالن حاوی گاز و در صورتی که بیش از 10% وزن آن کم شده باشد، بایستی شارژ گردد. در مورد پودر لازم است مجددا الک و توزین شده و به وزن مناسب برسد.

د)آزمون دو یا پنج ساله:

این آزمون باید استحکام سیلندر را در برابر فشار تایید نماید. برای این کار از تست هیدرواستاتیکی فشار به عمل می آید.

شرکت آتش نشانی

تشخیص ظاهری خاموش کننده ها:

اگرچه به طور استاندارد کارخانجات سازنده بایستی مشخصات و کاربرد نوع خاموش کننده را به طور واضح و خوانا روی محصول حک نمایند و کد خاموش کنندگی که وابسته به محتویات کپسول است با علامت و حروف قید کنند، ولی از روی برخی مشخصات ظاهری می توان کاربرد و نوع خاموش کننده را تشخیص داد:

بیشتر بدانید . .
سامانه خبر کننده حریق

ترکیبات هالوژنه

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

تعرفه پشتیبانی سایت

Comments for this post are closed.