طبقه بندی ساختمان ها

Rate this post

طبقه بندی ساختمان ها

طبقه بندی ساختمان ها

طبقه بندی ساختمان ها از نظر میزان تردد جمعیت

دسته اول: ترافیک سبک، بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های صنعتی، انبار و مخاطره آمیز.

دسته دوم: ترافیک متوسط، بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های مسکونی، هتل، خوابگاه و اداری که دارای واحدهای جدا از هم هستند.

دسته سوم: ترافیک سنگین دارای زمان اوج ترافیک شامل کاربری های آموزشی-تربیتی، اداری-حرفه ای، کسبی-تجاری، تجمعی (سالن اجتماعات، سینما، تئاتر و …) و آن دسته از کاربری های درمانی-مراقبتی که دارای ترددهای زیاد هستند (مانند بیمارستان ها).

دسته چهارم: ترافیک خاص شامل کاربری درمانی-مراقبتی (مانند درمانگاه ها، کلینیک ها، بازداشتگاه ها و …).

کابین: جزیی از آسانسور است که مسافر، بار یا هر دو را در خود جای می دهد. کابین دارای کف برای ایستادن، دیواره هایی برای حفاظت مسافران یا بارف سقف و در است.

طبقه بندی ساختمان ها
طبقه بندی ساختمان ها

بازرسی بالابر

کابین دو درب: این کابین دارای دو درب است. در صورتی که این دو درب، در دو ضلع روبرو به یکدیگر باشند کابین دو درب روبرو، در صورتی که در دو ضلع مجاور باشند کابین دو درب مجاور نامیده می شود.

کلید آتش نشان: کلیدی است که در مواقع ضروری از جمله تخلیه افراد مسن، معلول و غیره، توسط آتش نشان فعال شده و کنترل آسانسور فقط توسط آن (راهبر داخل کابین) صورت می گیرد.

بیشتر بدانید . .
الزامات طراحی اولیه محل آسانسور

برخی از کلید های آتش نشان کلید سه گوش مخصوص دارند که هنگام استفاده آتش نشان، شخص دیگری آن را تحریک نکند.

کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر): وسیله ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل یا زنجیر به سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) کابین یا وزنه تعادل (در صورت وجود) متصل بوده تا در موقع افزایش سرعت بیش از حد کابین قفل شده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور، سیستم ترمز ایمنی را فعال نماید.

طبقه بندی ساختمان ها
طبقه بندی ساختمان ها

آسانسور و پله برقی

گاورنر شبیه کمربند ایمنی اتومبیل عمل می کند، شامل دو فلکه هرزگرد است که یکی در موتورخانه بالای چاه و دیگری در کف چاه یا چاهک قرار دارد و از طریق یک سیم بکسل به کابین متصل است و این سیم بکسل همراه با کابین حرکت می کند، چنانچه اضافه سرعتی در کابین پیش آید، سیم بکسل گاورنر که به اهرم ترمز ایمنی یا پاراشوت متصل است، قفل می کند و در نتیجه دسته یا اهرم ترمز کشیده می شود و لنت های پاراشوت روی ریل فشار می آورند و ترمز گرفته می شود. همزمان با عمل کردن پاراشوت، سه میکروسوئیچ فعال می شوند که با هم، سری هستند. دو تای آن ها روی فلکه های هرزگرد گاورنر بالا و پایین چاه قرار دارند و یک میکروسوئیچ کنار پاراشوت است که این سه میکروسوئیچ به موتور، فرمان توقف و قطع برق موتور می دهند.

بیشتر بدانید . .
آسانسور در ایران

استاندارد آسانسور

بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی و ایمنی آسانسور ،انواع بالابر و پله های برقی

الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی ایجاب می کند که مهندسین ناظر و کارفرمایان صنعت برای اطمینان و ایمنی بیشتر و قبل از صدور پایان کار، از نهاد مربوطه مانند سازمان استاندارد کشوری و استانی تاییدیه ایمنی و نیز تاییدیه کیفیت آسانسور را اخذ نمایند.

مهمترین دلیل برای توجه به الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی این است که این وسیله پرکاربرد مستقیماً با جان انسان ها در ارتباط است. ملزوم بودن به الزامات قانونی آسانسور ایمنی مسافرین آن را همیشه حفظ کرده و استفاده بهینه از این تکنولوژی را برای انسان ها محقق می کند.

نکته بسیار مهم درباره الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی این است که سازمان ملی استاندارد، اعتبار یکساله برای تمامی گواهینامه ها صادر می کند و مالکان و مدیران ساختمان باید بعد از به پایان رسیدن مدت مشخص شده دوباره برای بازرسی و اخذ تاییدیه های آسانسور، توسط مشاوران وزارت کار و رفاه اجتمایی اقدام کنند و صحت عملکرد آسانسور و بالابرهای خود را بازرسی و تاییدیه سلامت دستگاه را دریافت کنند .

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع آسانسور، بالابر و پله های برقی  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان ملی استاندارد برای صدور تاییدیه انواع آسانسور، بالابر و پله های برقی، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

بیشتر بدانید . .
شیب پله برقی

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی لیفتینگ  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس ISIRI 6303-1 مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهاي برقی و ISIRI 6303-2  سازمان ملی استاندارد با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام خواهیم داد .

پشتیبانی سایت

Comments for this post are closed.