بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور

5/5 - (7 امتیاز)

بازرسی فنی آسانسور

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه .

بازرسی فنی آسانسور

وسیله ای است متشکل از کابین، معمولا وزنه تعادل و اجزای دیگر که با روش های مختلف، مسافر، بار یا هر دو را در مسیر بین طبقات ساختمان جا به جا می کند.

آسانسور کششی: آسانسوری است که حرکت آن بر آثر ایجاد نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، به هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه به وجود می آید.

آسانسور هیدرولیکی: در این نوع آسانسور سیلندر و پیستون هیدرولیکی عامل حرکت کابین بوده و ممکن است دارای وزنه تعادل نیز باشد.

آسانسور هیدرولیکی آسانسوری است که قدرت بالابری آن از طریق یک الکتروپمپ که مایع هیدرولیک را به جک منتقل می کند، تامین می شود. اتصال جک به کابین می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

بالاسری: فاصله قائم بین کف بالاترین محل توقف کابین تا زیر سقف چاه آسانسور را بالاسری می گویند.این فاصله برای جلوگیری از برخورد تعمیرکاران یا اجزاء فوقانی کابین با سقف چاه پیش بینی می شود و اندازه آن متناسب با نوع و سرعت آسانسور از جدول های استاندارد بدست می آید.

پلکان برقی: وسیه ای است که در مسیر حرکت افراد پیاده جهت بالا یا پایین بردن آن ها در 2 طبقه غیر هم سطح به کار می رود و به وسیله پله که توسط نیروی محرکه برقی به حرکت در آورده می شود سبب جا به جایی افراد می گردد. این وسیله در اماکن عمومی نظیر فرودگاه ها، مترو، پایانه ها، ساختمان های تجاری، فروشگاه های بزرگ و … به کار م رود.

بیشتر بدانید . .
شیب پله برقی

پیاده رو متحرک: پیاده رو متحرک وسیله ای جهت انتقال افراد در سطوح هم تراز یا سطوح با اختلاف ارتفاع کم می باشند، به انواعی از آن که با سطح افق زاویه دارد رمپ برقی نیز می گویند.

بازرسی فنی آسانسور
بازرسی فنی آسانسور

بازرسی بالابر

بازرسی فنی آسانسور

پله: به قسمتی از پلکان برقی یا پیاده رو متحرک گفته می شود که افراد روی آن می ایستند. معمولا جنس آن ها از آلومینیوم با سطح شیاردار در جهت حرکت است.

تابلو کنترل آسانسور: مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت که وظیفه کنترل حرکت کابین و پاسخگویی به احضار را به عهده دارد.

تابلو کنترل: مجموعه ای شامل بوردهای الکترونیکی، تجهیزات و لوازم مدارهای فرمان و کنترل، قدرت و غیره بوده و وظیفه کنترل کارکرد و حرکت ایمن آسانسور، پلکان برقی و یا پیاده رو متحرک را به عهده دارد.

قسمت فرمان در انواع قدیمی از رله های متعدد و در انواع جدید عموما از ریزپردازنده ها و سایر قطعات الکترونیکی ساخته می شود.بازرسی فنی آسانسور

اصول مقدماتی صاعقه گیر

تعمیر کار: فرد یا افراد مجاز و متخصص صاحب صلاحیت که وظیفه سرویس و یا تعمیر آسانسور را به عهده دارند.

تراز طبقه شدن: منظور هم تراز شدن کف کابین با کف تمام شده طبقه در محل ورودی به آسانسور است.

چاه: فضایی است که ریل ها و برخی تجهیزات دیگر آسانسور در آن نصب می شوند و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می نمایند.

بیشتر بدانید . .
آسانسور در ایران

معمولا با دیواره ها، درهای طبقات و درها و دریچه های اظطراری محصور می گردد، در آسانسورهای نماباز قسمتی از دیواره ها ممکن است محصور نباشد.

چاهک: فاصله قائم بین کف پایین ترین محل توقف تا کف چاه آسانسور (به ابعاد چاه آسانسور) را چاهک می گویند.

این اندازه مانند بالا سری از اهمیت زیادی برخوردار است و از جدول های استاندارد، متناسب با نوع و سرعت آسانسور انتخاب می شود.

چاهک پلکان برقی و پیاده رو متحرک: محل احداث شده در ساختمان برای استقرار موتورخانه و تجهیزات پلکان برقی یا پیاده رو متحرک را چاهک پلکان برقی یا پیاده رو متحرک می گویند.

ابعاد چاهک را هنگام فونداسیون باید در نظر داشت. برای اجرای کلاف پایینی دور تا دور دیواره های چاهک، معمولا طول و عرض چاهک را 10 سانتی متر بیشتر از ابعاد چاه آسانسور در نظر می گیرند.

ارتفاع سکوی بافر یا ضربه گیر کابین باید حداقل 5/0 متر باشد. دو ریل بزرگ برای کابین در دو طرف سکو و سمت چپ، یکی از ریل های وزنه تعادل با سایزی کوچکتر دیده می شود. فلکه هرزگرد گاورنر هم با رنگ زرد یک وزنه آویز شده به آن با رنگ سبز مشاهده می شود.بازرسی فنی آسانسور

چاهک شامل تجهیزات نردبان و کلید قارچی توقف اضطراری کابین و پریز برق می باشد.

درهای طبقات، درهایی هستند که در محل ورودی طبقات به کابین قرار می گیرند.

بیشتر بدانید . .
اتاقک آسانسور

درهای طبقات انواع مختلف دارند مانند درهای تلسکوپی (یک طرفه بازشو)، درهای سانترال (وسط بازشو)، درهای آکاردئونی، درهای لولایی و … انتخاب نوع و اندازه بازشوی درهای طبقات متناسب با نوع کاربری و مطابق با استانداردهای مربوطه صورت می گیرد.

بازرسی فنی آسانسور
بازرسی فنی آسانسور

استاندارد آسانسور

تاییدیه انواع آسانسور

از نکات مهم در صنعت و ساختمان توجه به مسائل مربوط به صدمه دیدن دستگاهها و افراد است. یکی از این مسائل اضافه ولتاژ های تولید شده در بدنه و یا حتی  ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری و سرور میباشد. به منظور حصول اطمینان از عدم مواجهه با این مسئله  و کاهش حوادث در صنعت، بازرسی فنی و تست انواع آسانسور و پله برقی انجام میشود.بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود. اما لازم به ذکر میباشد که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت دریافت کنند .

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع آسانسور و پله برقی یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی و اجرای تخصصی انواع آسانسور است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت برای اجرا و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای صدور تاییدیه آسانسور، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی و طراحی و اجراء در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

بیشتر بدانید . .
الزامات طراحی اولیه محل آسانسور

بازرسی پله برقی

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی آسانسور و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس مقررات ملی ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم.

بروزرسانی و آپدیت سایت

Comments for this post are closed.