5/5 - (7 امتیاز)

 سیستم اعلام و اطفاء حریق

سامانه کشف و اعلام حریق سیستم اعلام و اطفاء حریق

تجهیزات کشف و اعلام حریق

در کنترل و اطفای حریق زمان نقش تعیین کننده ای دارد. در صورتی که مامورین اطفاء یا سامانه های اطفاء به موقع خبر نشوند به علت گسترش تصاعدی حریق، مهار آن دشوار می گردد. کشف و اعلام به موقع حریق در لحظات اولیه نقش مهمی در کنترل خسارات دارد. تجربه نشان داده است که بسیاری از حریق ها در خارج ساعات کار کارگاه ها یا اماکن و در مواردی که افراد حضور ندارند، اتفاق می افتد. در برخی اماکن که حضور افراد به طور دائم میسر نیست بایستی تجهیزاتی برای کشف و اعلام حریق پیش بینی گردد.

 سیستم اعلام و اطفاء حریق

روش های کشف و اعلام حریق

کشف و اعلام ه موقع آتش سوزی می تواند از بسیاری صدمات به افراد و از بین رفتن سرمایه جلوگیری نماید. روشها و وسایل اعلام خطر متنوع بوده و بنا به امکانات مالی و اهمیت موضوع از یکی از روش های دستی، خودکار یا ترکیبی از آن دو استفاده می گردد.

روش دستی اعلام حریق

در این روش، کشف و اعلام حریق توسط افراد شاغل یا ساکن انجام می گردد. مزایای این روش ارزانی و سادگی آن است.

نکات بازرسی فنی جرثقیل

سیستم اعلام و اطفاء حریق
سیستم اعلام و اطفاء حریق

سامانه های خبر دهی دستی مبتنی بر امکانات موجود در محل بوده و شامل موارد زیر می باشد:

1- اعلام دستی از طریق آژیر دستی: این وسایل جزء روش های قدیمی بوده و امروزه متداول نیست. آژیر مکانیکی بوده و فرد دستگیره آژیر دستی چرخانده و در اثر چرخش آن آژیر به صدا در می آید.

2- اعلام توسط سامانه الکتریکی: در این روش به فواصل مختلف کلیدهای مخصوص که دارای درپوش شیشه ای می باشند، نصب می گردد. معمولا کنار این کلیدها چکش مخصوصی نیز قرار دارد که پس از شکستن شیشه به طور خودکار یا توسط فشار دادن شستی آن، آژیرهای اعلام حریق به صدا در می آید. در این حالت ممکن است چراغهای هشدار دهنده نیز روشن گردد یا مرکز عملیات آتش نشانی با توجه به کد مربوط با خبر گردد.

3- اعلام توسط بلندگو: تنها تفاوت آن با روش قبلی، امکان ارسال پیام از طریق بلندگو یا آژیر توسط سامانه صوتی مجموعه است.سیستم اعلام و اطفاء حریق

4- استفاده از تلفن: تلفن بایستی به فواصل مناسب در کارگاه نصب شده و شماره مرکز آتش نشانی روی آن قید شده باشد. در برخی کارگاهها کنار جعبه F تلفن یا پریز تلفن (جک تلفن مرکزی) جهت مکالمه پیش بینی می شود.

حداکثر فاصله دسترسی افراد در هر محدوده با کلیدهای اعلام کننده باید 30 متر و ارتفاع آنها از سطح زمین حداقل 110 و حداکثر 140 سانتیمتر باشد. تمام کلیدها نیز باید هم شکل باشند و در محل های مناسب با تباین رنگ کافی نصب و آموزش لازم در استفاده آنها داده شود.

مشاوره آتش نشانی

ترکیبات هالوژنه

سامانه خودکار کشف حریق

سامانه خودکار شامل کاشفهای حریق، کابل های رابط و منبع تغذیه است. این سامانه به دلیل حساسیت بالا می تواند در مراحل اولیه، آتش را شناسایی و به مرکز کنترل و اعلام حریق، گزارش نماید.

* انواع کاشف های خودکار حریق شامل 4 دسته زیر هستند:

الف) کاشف های حرارتی

ب) کاشف های دودی (ذرات)

ج) کاشف های شعله ای

د) کاشف های گازیاب

کاشف های حرارتی

این نوع کاشف های آتش با توجه به مکانیسم و ساختمان خود به صورت اپتیکی یا حرارتی حریق را شناسایی می کنند و در دو نوع ساخته شده اند:

الف) کاشف حرارتی ثابت

ب) کاشف حرارتی متغیر

کاشف حرارتی یا حرارت ثابت

این دستگاه ها وقتی به کار می افتند که حرارت معینی برای تحریک گیرند آن در موقعیت کاشف ایجاد شده باشد. حد عمل این کاشف ها عموما 135 F یا حدود 60C می باشد. سنسور کاشف ممکن است فیوزی ذوب شونده یا فیوزهای مبتنی بر خاصیت ترموکوپل یا بی متالیک باشد که در هر دو حالت دریافت حرارت کافی باعث عمل دستگاه می گردد. در مقایسه این دو نوع، کاشف بی متالیک ارجحیت دارد زیرا پس از هر بار عمل کشف حریق برای دفعات بعد قابل استفاده است. متحرک بی متال به شکل دیسک مقعری است که پس از انبساط سطحی در اثر افزایش درجه حرارت ناشی از حریق جریان برق را در مدار برقرار می کند.سیستم اعلام و اطفاء حریق

بازرسی فنی آسانسور

کاشف حرارتی با حرارت متغیر

در نوع حرارتی متغیر، هر گاه روند افزایش درجه حرارت هوای محدود کاشف با روند قابل قبول دستگاه متناسب نباشد، دستگاه عمل می کند. در این کاشف المنت های عمل کننده بر حسب سرعت تغییرات درجه حرارت 12-15K در هر دقیقه عمل می کنند. در صورتی که سرعت افزایش دما بیش از این مقدار باشد، دستگاه عمل می کند.

ساختمان این نوع شامل یک لوله مسی یا محفظه است که هر گاه هوای داخل لوله مسی (به شکل حلقوی) یا محفظه بر اثر گرما منبسط شود، با بالا رفتن فشار، دیافراگم قابل انعطاف تحت فشار داخلی جریان برق را برقرار می کند. لازم به ذکر است که محفظه کاملا بسته نیست و برای حذف خطای ناشی از تغییرات فشار هوای محیط و جلوگیری از اعلام کاذب، روزنه کوچکی برای دیافراگم تعبیه شده است.

سیستم اعلام و اطفاء حریق
سیستم اعلام و اطفاء حریق

اخذ تاییدیه وزارت کار آتش نشانی

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

بروزرسانی و آپدیت سایت