نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

5/5 - (7 امتیاز)

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی:

 مشاوره آتش نشانی

1- تعداد آنها بایستی متناسب با نوع حریق و فضای مورد نظر باشد.

2- فاصله دو کپسول نباید از 30 متر بیشتر باشد به عبارت دیگر فاصله دسترسی افراد به خاموش کننده نباید از 30 متر بیشتر باشد.

3- ارتفاع قرارگیری نباید خیلی بالا یا نزدیک زمین باشد. بهتر است ارتفاع قاعده کپسول از سطح زمین 1/1 متر بوده و بیشتر از متوسط ارتفاع آرنج افراد نباشد.

4- برای هر محل بیش از یک دستگاه خاموش کننده پیش بینی شود.

5- بلافاصله پس از هر بار استفاده از کپسول باید آن را شارژ نمود زیرا احتمال بروز حریق مجدد منتفی نیست. در مکانهایی که کپسولها را برای شارژ تحویل می گیرند شرکت مربوطه باید به تعداد مناسب جایگزین موقت در محل های مربوطه نصب نماید تا در صورت بروز هرگونه حادثه مشکلی از نظر دسترسی به وجود نیاید.

بیشتر بدانید . .
سامانه خبر کننده حریق

6- هنگام استفاده از خاموش کننده برای اطفاء حریق، باید پاشش مواد به صورت جارویی در سطح قاعده حریق انجام گردد.

7- اپراتور هنگام خاموش نمودن حریق باید پشت به باد باشد.

8- پرسنل  تیم عملیاتی یا کارکنانی که برای اطفاء در نظر گرفته شده اند باید تحت آموزش مداوم و تمرینات دوره ای قرار گیرند.

خاموش کننده های پودر شیمیایی

تجهیزات متحرک خاموش کننده:

تجهیزات متحرک سبک تا 90 کیلوگرم به صورت چرخدار بوده که توسط یک نفر قابل حمل است. تجهیزات سنگین نیز معمولا بر روی خودرو، قایق، کشتی، بالگرد یا هواپیما نصب می گردد. آنچه عمومیت دارد نوعی است که بر روی خودروهای مخصوص نصب شده است. این خاموش کننده ها بسته به نوع استفاده عمدتا دارای آب، کف و پودر می باشند. از منبع آب این خودروها می توان توسط شیرهای برداشت و شیلنگ های آتش نشانی یا توسط پاشنده گردان (مانیتور) آب یا کف را به صورت جت برای فواصل دور و اسپری برای مه پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. حجم مخزن آب خودروها برای حداکثر 10 دقیقه می تواند نیاز تیم عملیاتی را تامین کند. طبعا برای ادامه کار لازم است که توسط پمپ هایی که بر روی خودروها سوار است از شیرهای محوطه ای یا از استخرها و حتی از رودخانه ها آبگیری انجام گردد. استفاده از سایر تجهیزات اطفاء متحرک مانند بالگرد، هواپیما و قایق در مواردی توجیه دارد که کاربرد و اهمیت آن معلوم شده باشد و عمومیت ندارد.

بیشتر بدانید . .
سیستم اعلام و اطفاء حریق

شرکت آتش نشانی

تجهیزات ثابت اطفاء حریق:

در اطفاء حریق علاوه بر امکانات و تجهیزات، زمان نقش تعیین کننده ای دارد، لذا ضروری است که علاوه بر وسایل خاموش کننده دستی از تجهیزات ثابت نیز استفاده گردد. این وسایل می توانند به صورت دستی یا خودکار راه اندازی شوند و در حریق هایی که توسط خاموش کننده های دستی قابل مهار نیستند یا در مواقعی که افراد در محل حضور ندارند به کار گرفته شوند. هر چند که نصب چنین سامانه هایی مستلزم هزینه قابل توجهی است ولی با در نظر گفتن خسارات آتش سوزی در بسیاری از اماکن ترجیح داده می شود که از سامانه های ثابت استفاده گردد. یکی از مزایای مهم تجهیزات ثابت، نزدیک بودن به نقطه شروع حریق و موثر بودن آن برای مهار و مزیت دیگر امکان راه اندازی این تجهیزات به صورت خودکار حتی بدون حضور افراد است. انواع تجهیزات ثابت بسته به نوع ماده خاموش کننده به چند گروه تقسیم می شوند:

الف) تجهیزات حاوی آب

ب) تجهیزات حاوی کف

ج) تجهیزات حاوی پودر

د) تجهیزات حاوی CO2

ه) تجهیزات حاوی مواد هالوژنه

اخذ تاییدیه آتش نشانی

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی 

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

بیشتر بدانید . .
اخذ تاییدیه آتش نشانی تجهیزات حاوی پودر

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

بروزرسانی و آپدیت سایت

Comments for this post are closed.