محاسبات خاموش کننده پودر

محاسبات خاموش کننده پودر

Rate this post

محاسبات خاموش کننده پودر

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه .

محاسبات خاموش کننده پودر

مراحل محاسبات برای پودر:

1- محاسبه سطح کارگاه: برای این مرحله مساحت کل کارگاه و همچنین به طور خاص ناحیه احتمالی بروز حریق محاسبه می گردد. محدوده مورد اطفاء باید محدود بوده و عملا قابل اطفاء به صورت دستی می باشد.

2- تعیین دانسیته مواد سوختنی: در این مرحله دانسیته متوسط مواد سوختنی در ناحیه مورد نظر برای تعیین بار حریق محاسبه می گردد. برای این کار وزن تقریبی مواد قابل سوختن در کل مکان بر مساحت  آن تقسیم می گردد تا دانسیته مواد سوختنی با واحد کیلوگرم بر متر مربع به دست آید.

3- تعیین مکان از نظر میزان خطر حریق: با توجه به نوع مواد و دانسیته و نحوه نگهداری آنها نوع مکان در سه گروه کم خطر، خطر متوسط و پر خطر درجه بندی می گردد. این عامل در تعیین فاکتور خاموش کنندگی K نقش اساسی دارد. عوامل دیگری مانند اهمیت محل و دستگاهها و ارزش کالاها و تجهیزات نیز می تواند در تعیین گروه خطر موثر باشد در این صورت باید در زیر فرم قید گردد.

بیشتر بدانید . .
نکات مهم در بکارگیری خاموش کننده های دستی

تاییدیه آتش نشانی

4- تخمین حداکثر سطح احتمالی حریق: چون در این روش از خفه کردن سطحی استفاده می گردد، باید حداکثر سطحی از ماده سوختنی که ممکن است در هنگام کشف حریق دچار آتش سوزی شود با داشتن بار حریق و سرعت احتمالی گسترش آتش توسط کارشناس طراح تخمین زده شود. بدیهی است این سطح نمی تواند بسیار وسیع باشد زیرا در آن صورت به روش دستی قابل اطفاء نخواهد بود. در هر محدوده مورد نظر باید حداقل دو کانون خطر حریق در نظر گرفته شود تا در صورت بروز حریق در بیش از یک محل امکان خاموش کردن آنها توسط افراد حاضر در محل باشد. با توجه به خاموش کنندگی پودر که به صورت سطحی می باشد باید سطح احتمالی حریق در کانون آتش برآورده گردد.

5- تعیین ارزش کالاها و دستگاهها: این عامل با توجه به ارزش آنها، در تعیین K اهمیت ویژه دارد. یرا طرح باید توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

محاسبات خاموش کننده پودر
محاسبات خاموش کننده پودر

شرکت آتش نشانی

6- مشخصات پودر مصرفی: پودر خاموش کننده بایستی مطابق با یکی از استانداردهای معتبر باشد و عملکرد آن توسط شرکت های ذیصلاح تضمین شده باشد. در غیر این صورت تضمینی برای عمل در هنگام خطر نخواهد داشت. استاندارد کشوری پودرها به شماره 3434 ثبت گردیده است.

7- تعیین فاکتور خاموش کنندگی: این فاکتور با توجه به نوع پودر مصرفی از نظر مرغوبیت، میزان خطر حریق از نظر بار حریق و سرعت گسترش، ارزش دستگاهها و کالاهای در معرض سوختن و میزان مهارت افراد عمل کننده بین 2 تا 10 کیلوگرم برای هر متر مربع سطح احتمالی حریق تعیین می گردد.

بیشتر بدانید . .
ترکیبات هالوژنه

8- محاسبه وزن کلی پودر مورد نیاز: در این مرحله وزن پودر حاصل ضرب سطح احتمالی حریق در فاکتور خاموش کنندگی خواهد بود.

خاموش کننده های پودر شیمیایی

مشاوره آتش نشانی

9- تعیین تعداد و نوع دستگاههای خاموش کننده: در این مرحله با ملاحظه وسعت کارگاه و دسترسی افراد برای رسیدن به خاموش کننده و حداکثر فاصله دسترسی که نباید از 30 متر بیشتر باشد (برای حریق دسته B این مسافت 20 متری می باشد.)، تعداد و نوع خاموش کننده ها تعیین میگردد. بدیهی است که خاموش کننده انتخابی  باید در اندازه مورد نظر به صورت تجارتی در بازار موجود باشد و افراد حاضر در محل، توانایی بدنی لازم برای حمل و استفاده از آن را داشته باشند. در اینجا باید به استانداردهای حمل بار افراد متناسب با وزن کل خاموش کننده توجه گردد.

10- برآورد هزینه اجرا: برای این کار بایستی قیمت هر جزء از موارد و با ذکر سیلندر و پودر استاندارد برآورد هزینه گردد. نکته حائز اهمیت تناسب این هزینه با ارزش کالا و دستگاهها است که باید دارای توجیه باشد.

11- در خاتمه باید نقشه (پلان افقی) کارگاه یا مکان مورد نظر و محل مناسب نصب خاموش کننده های دستی روی نقشه مشخص گردد.

محاسبات خاموش کننده پودر
محاسبات خاموش کننده پودر

اخذ تاییدیه وزارت کار آتش نشانی

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

بیشتر بدانید . .
سامانه خبر کننده حریق

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

پشتیبانی سایت

Comments for this post are closed.