اصول مقدماتی صاعقه گیر

اصول مقدماتی صاعقه گیر

5/5 - (7 امتیاز)

اصول مقدماتی صاعقه گیر

اصول مقدمات طراحی و اجرای صاعه گیر

اصول مقدماتی صاعقه گیر
اصول مقدماتی صاعقه گیر

کلیات

با باردار شدن ابرها یک ولتاژ فشار قوی بین ابر و زمین پدید می آید که می تواند به چندین میلیون ولت برسد. گنجایش انباشتاری بین ابر و زمین در حد میکروفاراد و شدت میدان الکتریکی بین ابر باردار و زمین به چندین هزار ولت بر متر برسد. چنانچه شدت میدان الکتریکی بین زمین و ابرها به اندازه کافی بزرگ باشد، آنگاه هوا در یک نقطه از پهنه ابر، آغاز به یونیزه شدن می کند. به دنبال یونیزاسیون، هوا به گونه یک گاز رسانا در آمده و به مثابه یک الکترود رو به زمین عمل خواهد کرد. به سوی زمین که بزرگترین منبع بار مثبت است، منتقل می گردد.

اصول مقدماتی صاعقه گیر

سیستم حفاظت در برابر آذرخش (صاعقه) به منظور حفاظت ساختمان های بلند، بناهای تجمعی، بناهای درمانی/مراقبتی، بناهای صنعتی و سازه هایی از قبیل برج ها، دودکش ها، مناره ها، خطوط انتقال نیرو، پالایشگاه ها و مانند آن، طراحی و اجرا می گردد. ارزیابی میزان خطر آذرخش برای هر بنا یا سازه، بستگی به عواملی همچون نوع بنا یا سازه (برج مسکونی، تجمعهی، درمانی، صنعتی و مانند آن)، ساختار و مصالح به کار رفته در بنا (چوب، آجر، بتن، فولاد ومانند آن)، ارتفاع ساختمان و موقعیت نسبی آن نسبت به سایر بناها، موقعیت توپوگرافی محل (زمین مسطح، تپه ماهور، کوهستانی)، محتوای تصرف از نظر آتشگیری و نیز دفعات رعد و برق در منطقه مورد نظر خواهد داشت.

بیشتر بدانید . .
الزامات ارتینگ

تعاریف

سیستم حفاظت در برابر صاعقه (LPS)

سیستم کامل مورد استفاده برای حفاظت یک فضا در برابر اثرات ناشی از صاعقه، که شامل سیستم های حفاظت خارجی و داخلی ساختمان می باشد.

سیستم حفاظت بیرونی ساختمان

اصول محافظت ساختمان ها و دیگر تاسیسات مورد نظر، در برابر صاعقه براساس جذب، هدایت و دفع بار الکتریکی به زمین از طریق مسیر عبور جریان برق جداگانه با حداقل مقاومت و بدون این که خطری ایجاد کند استوار می باشد، این فرایند می تواند شامل سیستم های حفاظت بیرونی و درونی باشد.

مسیر مذکور در سیستم حفاظت بیرونی شامل موارد زیر می باشد:

1- پایانه های هوایی به منظور جذب الکتریکی

2- شبکه هادی ها متشکل از انواع تسمه برای هدایت بار جذب شده

3- پایانه های زمینی یا چاه های اتصال زمین

تاییدیه چاه ارت

سیستم حفاظت درونی ساختمان

این سیستم با همبندی استراکچر فلزی ابنیه ها و … و یا ایجاد ایزولاسیون اجزای مختلف هادی های فرعی و شبکه الکتریال، مانع از بروز جرقه و یا آرک های ناگهانی خواهد شد.

پایانه هوایی

آن بخش از سیستم حفاظت بیرونی در برابر صاعقه که به منظور رهگیری و جذب بار الکتریکی صاعقه در نظره گرفته شده است و یا فوقانی ترین بخش یک سیستم حفاظت در برابر صاعقه که در نوع قفس فارادی شامل میله یا لوله نوک تیز (میله و سر میله یک یا چند شاخه) با اندازه و جنس مشخص، پایه نصب و محل اتصال هادی های ارتباطی بوده و در اشکال دیگر قفس فارادی متشکل از ترکیبی از میله ها، سیم های کشیده شده و شبکه هادی ها خواهد بود و در صاعقه گیرهای الکترونیکی، که در انواع مختلف ساخته می شود، به طور کلی شامل میله صاعقه گیر، مجموعه یونیزه کننده الکترونیکی، پایه نصب و محل اتصال هادی های ارتباطی است.

بیشتر بدانید . .
محل احداث الکترود زمین و آماده سازی خاک

تست چاه ارت

پایانه زمینی

بخشی از یک سیستم تاسیسات حفاظت بیرونی در برابر آذرخش که ممکن است شامل یک یا چند الکترود میله ای، چمبره ای، تسمه ای یا ورق مسی مدفون در زمین باشد که به صورت شبکه بسته یا شعاعی، عمودی یا مایل، یا جاسازی شده در پی ها برای هدایت و توزیع برق ناشی از صاعقه به زمین به کار می رود.

اصول مقدماتی صاعقه گیر
اصول مقدماتی صاعقه گیر

تست صاعقه گیر

کلاس حفاظت LPL

طبقه بندی سیستم حفاظت در برابر آذرخش که مبین سطح کارایی آن است. به منظور روشن شدن مفهوم کلاس حفاظت، مفاهیم ذیل به عنوان بخش مهم و بنیادین در طراحی سیستم حفاظت از صاعقه ارائه خواهد شد. بدین منظور نوع و چگونگی برخورد صاعقه با سازه مورد نظر، خسارات و تلفات مربوطه به همراه ارتباط و تعامل این آیتم ها با یکدیگر تشریح می گردد.

* کلاس حفاظت در برابر صاعقه بر مبنای موارد زیر در2 سطح تعریف می شود:

1- در صورت بروز صاعقه مقادیر تعریف شده در سطح I، با احتمال 99% کم تر از مقادیر رخ داده در واقعیت باشد.

2- بیشینه مقادیر تعریف شده برای سطح I، در خصوص سطح II شامل 75% و سطوح III و I شامل 50% مقادیر خواهد شد.

تاییدیه وزارت کار چاه ارت

تاییدیه سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

از نکات مهم در صنعت و ساختمان توجه به مسائل مربوط به صدمه دیدن دستگاهها و افراد است. یکی از این مسائل اضافه ولتاژ های تولید شده در بدنه و یا حتی  ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری و سرور میباشد. به منظور حصول اطمینان از عدم مواجهه با این مسئله  و کاهش حوادث برق ‌گرفتگی در صنعت، بازرسی فنی و تست چاه ارت (سیستم اتصال به زمین) انجام میشود.

بیشتر بدانید . .
مشخصات سیستم صاعقه گیر

اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود. اما لازم به ذکر میباشد که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت دریافت کنند .

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع سیستم اتصال به زمین  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی و اجرای تخصصی انواع سیستم ارتینگ است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت برای اجرا و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای صدور تاییدیه سیستم ارتینگ، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی و طراحی و اجراء در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی برق  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس مقررات ملی ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم.

بروزرسانی و آپدیت سایت

Comments for this post are closed.