مفاهیم سیستم ارتینگ

مفاهیم سیستم ارتینگ

5/5 - (7 امتیاز)

 

مفاهیم اجرای سیستم ارتینگ

تاییدیه چاه ارت

*مفاهیم و واژگان: به منظور درک صحیح اصول ارتینگ، شناخت مفاهیم، واژگان و اصطلاحات مربوطه حائز اهمیت می باشد.

*زمین: رسانندگی جرم زمین را در صورتی که پتانسیل الکتریکی در هر نقطه از زمین به صورت قراردادی برابر سفر در نظر گرفته شود، زمین (ارت) می نامند.

*جرم کلی زمین: جرم کلی زمین را می توان مشابه شینه ای با سطح مقطع بزرگ فرض کرد، که مقاومت بین هر دو نقطه آن به صورت قراردادی نزدیک به صفر است.

بازرسی چاه ارت

*الکترود زمین: رسانا یا گروهی از رساناهای متصل به هم که اتصال الکتریکی به زمین را فراهم می کنند.

*مقاومت الکترود ارت: مقاومت بین ترمینال اصلی زمین و جرم کلی زمین.

*امپدانس حلقه اتصال به زمین: مقاومت حلقه جریان اتصالی زمین است که شروع و پایان آن نقطه اتصالی بوده و با Zs نشان داده می شود.

*سیستم اتصال به زمین: یک یا چند الکترود همراه با سیم های ارت را که قابلیت اتصال به ترمینال اصلی داشته باشند، سیستم اتصال به زمین (ارتینگ) می نامند.

تاییدیه وزارت کار چاه ارت

*تاسیسات الکتریکی: هر نوع ترکیبی از وسایل و مصالح به هم پیوسته الکتریکی در یک محل یا فضای معین.

*تجهیزات الکتریکی: مصالح و تجهیزاتی است که برای تولید، تبدیل یا مصرف انرژی الکتریکی به کار می رود. مانند مولد های موتورهای برق، ترانسفورماتورها، دستگاه های برق، دستگاه های اندازه گیری، وسایل حفاظتی و امثال آن.

*بدنه هادی: بدنه یا اسکلت هادی در دسترس مربوط به تجهیزات الکتریکی که در وضعیت عادی برقدار نمی باشد ولی ممکن است در اثر بروز نقص در دستگاه یا ایجاد اتصالی داخلی در آن، برقدار شود.

بیشتر بدانید . .
The do’s and don’ts of home renovations

*هادی فرعی (بیگانه): قسمتی از هادی که جزئی از تاسیسات الکتریکی نباشد (مانند اسکلت و قسمت های فلزی ساختمان ها، لوله کشی آب و گاز و وسایل متصل به آن، بدنه های هادی سیستم های غیر برقی و غیره) و می تواند ولتاژی را که معمولا ولتاژ زمین است دارا باشد.

*هادی اصلی (برقدار): هر سیم یا هادی دیگری است که در شرایط عادی تحت ولتاژ الکتریکی باشد.

اجرای چاه ارت

*نشتی جریان: حالتی از مدار است که جریان در مسیری غیر عادی یا بدون اینکه پیش بینی شده باشد یا در نظر گرفته شود، جاری می شود. این جریان امکان دارد از نقص در عایق بندی یا از بست های بکار رفته به روی عایق رساناها ناشی شود.

*جریان اتصال به زمین (جریان اتصال کوتاه): اضافه جریانی است که در نتیجه بروز اتصالی با امپدانسی قابل چشم پوشی بین هادی هایی با پتانسیل های مختلف در شرایط عادی کار برقرار شود.

*جریان نشتی زمین: جریان جاری به زمین یا رسانا های دیگری را که مدار الکتریکی آنها به زمین را دارد، جریان نشتی زمین می نامند. در صورت استفاده از خازن در مدارها، امکان دارد جریان مذکور دارای مقداری جزء خازنی هم باشد.

*هادی خنثی (نول): هادی است که به نقطه خنثی وصل باشد و به منظور انتقال انرژی الکتریکی از آن استفاده می شود.

*ترمینال اصلی اتصال زمین: ترمینال یا شینه ای که هادی های زمین از آن انشعاب می گیرند.

بیشتر بدانید . .
تست صاعقه گیر

*هادی اتصال  زمین: هادی که مسیر انحرافی گذر الکترون را بین یک نقطه از بدنه هادی فرعی سیستم یا تاسیسات یا تجهیزات و الکترود زمین تشکیل می دهد.

*هادی همبندی (برای هم ولتاژ کردن): هادی حفاظتی است که همبندی برای هم ولتاژ کردن را تضمین می کند.

چاه ارت

*سیم مشترک ارت – نول: سیمی را که به طور مشترک، هم کار سیم اتصال به زمین و هم کار سیم نول را انجام دهد، سیم PEN می نامند.

*قسمت های بی حفاظ (روباز) هادی: قسمت بی حفاظ از تجهیزات را که قابل لمس بوده و حامل برق نیست، اما امکان برق دار شدن در شزایط لتصالی را دارد.

*قسمت های برق دار: سیم یا قسمت هایی از رسانا را که برای استفاده معمولی برق دار شده اند، قسمت های برق دار می نامند. سیم نول نیز شامل این قسمت ها است، اما طبق قرارداد، سیم PEN (سیم مشترک ارت – نول) به عنوان قسمت برق دار محسوب نمی شود.

*پتانسیل زمین: پتانسیل الکتریکی ایجاد شده نسبت به جرم موجود زمین یا نسبت به سطح زمین اطراف الکترود ارت را هنگامی که جریان الکتریکی از الکترود به زمین جاری شود، پتانسیل زمین می نامند.

*گرادیان پتانسیل (در یک نقطه از زمین): اختلاف پتانسیل اندازه گیری شده بر واحد طول یک نقطه را در جهتی که پتانسیل بیشترین مقدار را داشته باشد، گرادیان پتانسیل می نامند.

*دستگاه های سیار (قابل حمل): دستگاه های الکتریکی را می نامند که در حال حرکت کار می کنند یا اینکه می توانند به آسانی از محلی به محل دیگر حرکت داده شوند، در حالی که به پست توزیع برق متصل هستند.

بیشتر بدانید . .
تاییدیه چاه ارت

*قسمت هایی که به طور همزمان با هم قابل دسترسی هستند: سیم ها یا قسمت های رسانا که به طور همزمان در موقعیت های مخصوصی قابل لمس هستند، این قسمت ها شامل بدنه های برق دار، قسمت های بدون حفاظ (روباز)، هادی های بیگانه، سیم ارت و الکترود های ارت هستند.

*تابلوی برق (مجموعه ای از تجهیزات قطع و وصل و کنترل): ترکیبی است از فیوز ها، لوازم قطع و وصل و رله های کنترل که کلیه اتصالات الکتریکی و مکانیکی بین آنها و نیز وسایل اندازه گیری مانند آمپرمتر یا ولت متر را نیز شامل می شود.

*حصار: حفاظی است که از تماس مستقیم با ولتاژهای خطرناک جلوگیری می کند. مانند حصار ترانس پست برق فشار قوی.

تاییدیه سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

از نکات مهم در صنعت و ساختمان توجه به مسائل مربوط به صدمه دیدن دستگاهها و افراد است. یکی از این مسائل اضافه ولتاژ های تولید شده در بدنه و یا حتی  ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری و سرور میباشد. به منظور حصول اطمینان از عدم مواجهه با این مسئله  و کاهش حوادث برق ‌گرفتگی در صنعت، بازرسی فنی و تست چاه ارت (سیستم اتصال به زمین) انجام میشود.

اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود. اما لازم به ذکر میباشد که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت دریافت کنند .

بیشتر بدانید . .
ارتینگ چیست

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع سیستم اتصال به زمین  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی و اجرای تخصصی انواع سیستم ارتینگ است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت برای اجرا و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای صدور تاییدیه سیستم ارتینگ، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی و طراحی و اجراء در سراسر کشور عزیزمان ایران است.ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی برق  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس مقررات ملی ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم.

بازرسی فنی و ایمنی برق (سیستم ارتینگ)

مخازن تحت فشار

احداث چاه ارت

تست صاعقه گیر

تست چاه ارت

سئو

Comments for this post are closed.