مخازن تحت فشار

5/5 - (3 امتیاز)

مخازن تحت فشار

تست مخازن تحت فشار

برای جلوگیری از خسارت های بزرگ و برای حفظ جان افراد در محیط هایی که از مخازن تحت فشار استفاده می شود، متناسب با استانداردهای موجود، باید در طول زمان های مختلف بازرسی هایی را از این مخازن به عمل آورد.

عمدتاً از مخازن تحت فشار جهت ذخیره سازی سیالات مختلف مانند مایعات، بخارات یا گازها در حوزه هایی مانند تاسیسات آبرسانی، تاسیسات نفت و گاز، کارخانجات، ساختمان ها و کارگاه ها استفاده می شود.

این نوع مخازن در پشت بام خانه ها، پارکینگ ها یا موتورخانه و یا در تاسیسات پتروشیمی ها قابل مشاهده است، و معمولاً برای فشار بالای psig 15 طراحی شده اند. هدف کلی از تست چنین مخازنی قبل از راه اندازی یا در طول سال این است از صدمات جدی ناشی از خطر انرژی ذخیره شده و اثر سوزش بخار در نتیجه خرابی سیستم فشار متشکل از مخازن تحت فشار و یا لوله، جلوگیری کند.

روش تست مخازن تحت فشار متفاوت است و به کاربردهای صنعتی مخازن و کاربردهای غیر صنعتی آنها مربوط می شود.

بیشتر بدانید . .
شکل ساده بویلر بخار

 

تست مخازن تحت فشار
تست مخازن تحت فشار

قبل از شروع تست مخازن تحت فشار، باید اطمینان حاصل کنید که ساخت مخزن مطابق با استانداردها و مقررات مربوطه انجام شده و مغایر با قوانین حاکم بر این حوزه نباشد. باید به یاد داشته باشید، هدف از تست مخازن تحت فشار، این است که از نشتی های موجود آگاه باشیم و  به نوعی کارآیی آن را با این تست بسنجیم

    دلایل اصلی حوادث ناشی از مخازن تحت فشار

  1. نقص های تولیدی
  2. نصب ضعیف
  3. نگهداری ضعیف تجهیزات
  4. تعمیرات یا اصلاحات نامناسب
  5. خطای اپراتور، آموزش و نظارت ضعیف
  6. حوادث غیر معمول مانند آسیب از طریق ضربه
تست مخازن تحت فشار
تست مخازن تحت فشار

    مناسب ترین روش تست مخازن تحت فشار

قبل از انتخاب مناسب ترین روش  برای تست مخازن تحت فشار به این نکته توجه کنید که،  هر یک از مخازن دارای محدودیت های عملکردی خاص خود هستند و بر اساس فشار و درجه حرارت خاصی طراحی شده اند. عملکرد خارج از این محدودیت ها می تواند به تجهیزات حساس و تحت فشار شما آسیب زیادی برساند و به طور بالقوه منجر به از بین رفتن مخزن یا ایجاد فاجعه بزرگ تر شود.

از آنجا که چنین مخازنی همیشه تحت فشارهای شدید کار می کنند، پارگی مخزن تحت فشار می تواند فوق العاده خطرناک باشد و منجر به نشت گاز سمی در محیط های صنعتی، آتش سوزی های وسیع و حتی انفجار شود. به همین علت، همواره  ایمنی چنین مخازنی ضروری است.

بیشتر بدانید . .
معادلات موازنه دیگ های بخار

در حال حاضر برای جلوگیری از این خطرات، چندین استاندارد و شیوه نامه نگهداری و بازرسی مخازن تحت فشار به وجود آمده است که می توانید از آنها استفاده کنید(برای مثال استانداردها ASME وAPI510)

بیشتر مخازن تحت فشار باید یکبار قبل از راه اندازی و دوباره هر 5 سال پس از هر تغییر یا تعمیر اساسی مورد تست قرار گیرند. تست مخازن می تواند داخلی، خارجی یا هر دو باشد که شامل موارد زیر میباشد:

  1. معاینه کامل                    
  2. ارزیابی ضخامت
  3. تجزیه و تحلیل تنش
  4. بازرسی دریچه های فشار
  5. فشار مخزن
  6. آزمایش فشار هیدرواستاتیک

همچنین انجام تست سطحی، بررسی عایق و هرگونه اتصالات ساختاری و در نهایت بازرسی جوش ها یا اتصالات بسیار مهم است.

بازرس باید بتواند لوله ها، شیرآلات مربوطه، پمپ ها، کمپرسورها، شیلنگ ها، بادگیرها و سایر اجزای حاوی فشار را در یک دوره زمانی خاص تست کند تا از سلامت مخزن شما مطمئن شود. لطفاً توجه داشته باشید که نوع و ماهیت تست و بازرسی برای سیستم های فشار مختلف، متفاوت خواهد بود.

 

روش تست مخازن تحت فشار
روش تست مخازن تحت فشار

بعد از این که با بهترین روش تست مخازن تحت فشار را انجام دادید، لازم است گزارش آخرین تست مربوط به سیستم و همچنین گزارشات قبلی که حاوی اطلاعاتی هستند که می توانند در آینده مفید باشند، را در یک جا ثبت کنید.

این سابقه در تشخیص هرگونه شکست در آینده وتهیه یک برنامه تعمیر موثر خواهد بود . علاوه بر موارد گفته  شده مالک باید اطمینان حاصل کنــــد که مخازن تحت  فشار قبل و بعد از معاینه به درستی نگهداری می شوندو هرگونه مشکل در طول چرخه عمر سیستم بلافاصــــله ثبت شده و به “شخص صالح” یا در صورت نیاز به مسئول مربوطه گزارش شود.

بیشتر بدانید . .
عملکرد بویلر و انواع آن

بازرسی، آزمایش و تست مخازن 

همانطور که گفته شد، بازرسی ها باید توسط “شخص شایسته” که توسط قانون تعریف شده است انجام شود. آن  فرد باید از وسعت و عمق لازم از دانش، تجربه و استقلال برای انجام معاینات برخوردار باشد. شرکتها مختارند “شخص شایسته” را به انتخاب خود انتخاب کنند، اما باید عاقلانه انتخاب کنند.

 

بازرسی روش تست مخازن تحت فشار
بازرسی روش تست مخازن تحت فشار

 

دانلود فایل

Comments for this post are closed.