تاییدیه چاه ارت

5/5 - (7 امتیاز)

تاییدیه چاه ارت

تاییدیه چاه ارت
تاییدیه چاه ارت

تاییدیه چاه ارت

اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود. اما لازم است بدانید که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت، باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت چاه ارت مراکز خود را دریافت کنند .

سیستم ارت چیست؟

قبل از توضیح واژه چاه ارت باید به کلمه ی ارت پرداخت ،کلمه ارت (Earth)، در علم مهندسی یعنی اتصال بدنه دستگاه الکتریکی به زمین، به عبارتی به منظور حفاظت از افراد و دستگاه ها، در برابر اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه تجهیزات الکتریکی که باعث صدمه دیدن دستگاهها و افراد می شود، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با ساختمان ها، باید مستقیما با استفاده از تجهیزات مخصوص در زمین خنثی شوند. به همین دلیل استفاده از چاه ارت و سیستم ارتینگ بسیار ضروری است.

بیشتر بدانید . .
نشتی جریان (ارتینگ)

چاه ارت چگونه کار می کند؟

اولا باید بدانیم مقاومت بدن انسان چند اهم است؟ ثانیا مقاومت چاه ارت باید چند اهم باشد؟ ثالثا مدار الکتریکی در زمان ایجاد چاه ارت چگونه خواهد بود؟

بدن انسان با توجه به ویژگی های فردی و شرایط فیزیکی و بیولوژیکی در افراد مختلف متفاوت است. (مرد یا زن بودن، بزرگ یا کوچک بودن)

اما بطور معمول، این مقاومت چیزی در حدود 2500 الی 5000 اهم می باشد. البته توقع ما از ایجاد چاه ارت بدست آوردن مقاومت پائین در حد زیر دو اهم می باشد.

زمانی که دستگاه الکتریکی به چاه ارت متصل باشد و فرد اتفاقی با بدنه دستگاه در تماس قرار گیرد، در هنگام نشتی جریان بوجود آمده در سطح دستگاه الکتریکی جریان، می تواند از بدن فرد و یا از طریق چاه ارت مسیر خود را پیموده و به محل تولید (مسیر برگشت) خود بازگردد. از آنجا که جریان الکتریکی تمایل دارد مسیری را طی کند که مقاومت پائینی داشته باشد، ترجیح می دهد به جای عبور از بدن فرد که دارای مقاومت 2500 الی 5000 اهم می باشد مسیر خود را عوض کرده و از چاه ارت که مقاومتی در حدود زیر دو اهم دارد عبور نماید، و فرد در برابر خطر برق گرفتگی حفاظت می شود.

تاییدیه چاه ارت
تاییدیه چاه ارت

تاییدیه چاه ارت

برای دریافت تاییدیه وزارت کار چاه ارت باید اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود.

بیشتر بدانید . .
مفاهیم سیستم ارتینگ

بازرسی فنی و ایمنی برق (سیستم ارتینگ)

تست سیستم ارت

در طول انجام این پروسه، علاوه بر اندازه گیری ‌مقاومت چاه ارت و یا صاعقه‌گیر، سیستم همبندی نیز بررسی می شود. زیرا تنها در صورت بازرسی سیستم همبندی است که میتوان در مورد مناسب بودن مقاومت چاه ارت یا صاعقه‌ گیر اظهار نظر کرد. پس به طور کلی اندازه ‌گیری مقاومت چاه ارت به تنهایی و بدون بازرسی سیستم همبندی، کاری غیر اصولی و غیر حرفه‌ ای بوده و نتیجه خاصی را نخواهد داشت.

تاییدیه چاه ارت
تاییدیه چاه ارت

تست چاه ارت به چه صورت است؟

    تست چاه ارت 

در روش تست چاه ارت با ارت تستر یا تست چاه ارت، از  3 میله استفاده می شود ، یکی ازمیله ها را به سیم مسی که بالا آورده ایم وصل میکنیم و 2 تای دیگر را در فاصله  10 و20 متر، بعد از چاه ارت به زمین کوبیده و بعد مقاومت زمین را تست خواهیم کرد. اما اگر ارت تستر موجود نباشد می توانیم با یک عدد فیوز مینیاتوری 10 آمپری، چاه ارت را تست کنیم. به این صورت که یک جهت فیوز را به برق و جهت دیگر فیوز را به سیم چاه ارت متصل میکنیم و همان موقع به فیوز برق وصل می کنیم اگر فیوز قطع شد چاه ارت مقاومت متوسط و قابل قبولی دارد، ولی اگر فیوز قطع نشد چاه ارت مقاومت بسیار بالایی را دارا خواهد بود.

بیشتر بدانید . .
مشخصات سیستم صاعقه گیر

تست چاه ارت یا میله ارتر، نباید با روش های قدیمی انجام شود ،باید سعی کرد که با روش های جدیدتری تست چاه ارت را انجام داد. از جمله این روش ها روش افت ولتاژ است.

مفاهیم سیستم ارتینگ

تاییدیه وزارت کار چاه ارت

تاییدیه سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

از نکات مهم در صنعت و ساختمان توجه به مسائل مربوط به صدمه دیدن دستگاهها و افراد است. یکی از این مسائل اضافه ولتاژ های تولید شده در بدنه و یا حتی  ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری و سرور میباشد. به منظور حصول اطمینان از عدم مواجهه با این مسئله  و کاهش حوادث برق ‌گرفتگی در صنعت، بازرسی فنی و تست چاه ارت (سیستم اتصال به زمین) انجام میشود.

اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود. اما لازم به ذکر میباشد که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت دریافت کنند .

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع سیستم اتصال به زمین  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی و اجرای تخصصی انواع سیستم ارتینگ است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت برای اجرا و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای صدور تاییدیه سیستم ارتینگ، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی و طراحی و اجراء در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

بیشتر بدانید . .
Everyone can paint, so do you!

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی برق  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس مقررات ملی ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم.

seo

Comments for this post are closed.