بازرسی سالانه تاورکرین

5/5 - (7 امتیاز)

چگونگی بازرسی سالانه تاورکرین

بازرسی سالانه تاورکرین تفاوت زیادی با بازرسی شیفتی دارد، در بازرسی سالانه شما باید تمامی قطعات را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید، از پیچ و مهره تاورکرین گرفته تا قلاب، بازو ها، کن فلش و پایه تثبیت شده تاورکرین. اما در بازرسی شیفتی شما تنها به صورت بصری بخش های کمی از تاورکرین را بررسی می کنید.

بازرسی سالانه تاورکرین باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود و بسیار دقیق تر از یک بازرسی ماهانه است. علاوه بر مواردی که باید در بازرسی شیفتی بررسی شوند، بازرسی سالانه باید شامل موارد زیر باشد:

  • ساختار تجهیزات(پیچ و مهره تاورکرین، پایه تثبیت شده تاورکرین، قلاب، بازو ها و کن فلش)
  • اعضای ساختاری ( اعضایی که تغییر شکل یافته، ترک خورده یا به طور قابل ملاحظه ای خورده شده باشند)
چگونگی بازرسی سالانه تاورکرین
چگونگی بازرسی سالانه تاورکرین

بازرسی تاورکرین

طبق قوانین جهانی، بهتر است بازرسی سالانه تاورکرین حداقل یک بار انجام شود. در بازرسی های سالانه نقاط آسیب دیده تاورکرین مشخص شده و توسط نیروهی متخصص و ماهر در این زمینه برطرف می شود و سعی می شود که ایمنی تاورکرین بیشتر از قبل شود.

بیشتر بدانید . .
دستورالعمل اندازه گیری مقاومت الکترود زمین و مقاومت ویژه خاک

امروزه الزامات خاصی برای بازرسی تاورکرین ها در سراسر دنیا وجود دارد، در کشور ما نیز سازمان های مربوطه برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر و مهمتر از همه برای جلوگیری از آسیب های جانی مقرراتی را برای بازررسی سالانه و ماهانه تاورکرین ها وضع کرده است و نهادهای مختلف موظف به رعایت آنها هستند.

در هر کدام از استاندارد های موجود، نیاز است که یک پیش بازرسی قبل از شروع به کار تاورکرین انجام شود و سپس یک بازرسی پس از نصب نیز باید توسط اپراتور تاورکرین صورت بگیرد، که در آن تجهیزات مجدداً باید مورد بررسی قرار بگیرند و شرایط خاص برای صدور بازرسی سالانه نیز سنجیده شود.

توجه داشته باشید که جرثقیل های هوایی مانند تاورکرین ملزم به بازرسی دوره ای (سالانه) و همچنین روزانه و ماهانه هستند. بسته به شدت خدمات و محیط در عملیات صنایع عمومی، ممکن است مستلزم بازرسی های جامع در سطح بازرسی دوره ای، اغلب، به دلیل متغیرهای زیاد در صنایع عمومی مانند؛ چند نوبت کاری، محیط های سوزاننده یا گرم کار و غیره ما معمولاً از دستورالعمل ها و استانداردهای OSHA 1910.179 و ASME B 30.2 برای انجام این نوع بازرسی ها پیروی می کنیم.

 

بازرسی سالانه تاورکرین
بازرسی سالانه تاورکرین

بازرسی شیفتی تاورکرین

برای اطمینان از سالم بودن تاورکرین، نیاز به بازرسی های مختلف هست. بازرسی های زیر برای کلیه تاورکرین ها مورد نیاز است:

  • بازرسی ها متغیر
  • بازرسی های ماهانه
  • بازرسی های سالانه
  • بازرسی قلاب، بازو، چرخ ها، بست های ارتفاعی به صورت ماهانه و سالانه
بیشتر بدانید . .
سلام دنیا!

علاوه بر این، بازرسی سالانه تاورکرین در شرایط خاص مورد نیاز است:

  • بازرسی های بعد از مونتاژ
  • بازرسی قبل و بعد از نصب تاورکرین
  • بازرسی تمامی تجهیزات تاورکرین بعد از استفاده شدید از آن
  • بازرسی از برخی تجهیزات اصلاح شده تاورکرین
  • بازرسی از برخی تجهیزات تعمیر شده، تنظیم شده تاورکرین

همانطور که در زیر توضیح داده شده است، برخی از بازرسی ها باید توسط شخص شایسته و دیگران توسط شخص واجد شرایط انجام شود. برای توضیح این اصطلاحات می توانید به قوانین و دستورالعمل های بازرسی سالانه تاورکرین مراجعه کنید.

یک فرد با صلاحیت باید تجهیزات تاورکرین را در هر شیفتی که مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت بصری بررسی کند. جدا کردن اجزای تجهیزات به عنوان بخشی از این بازرسی مورد نیاز نیست مگر اینکه نتایج بازرسی بصری یا عملیات آزمایشی نشان دهد که مشکلات اساسی وجود دارد. البته بازرسی سالانه تاورکرین تفاوت زیادی با بازرسی شیفتی وجود دارد، در بازرسی سالانه شما باید تمامی قطعات را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید، از پیچ و مهره تاورکرین گرفته تا قلاب، بازو ها، کن فلش و پایه تثبیت شده تاورکرین.

بازرسی سالانه تاورکرین چه کمکی به ما می کند؟

بازرسی سالانه تاورکرین می تواند خطرات موجود را به حداقل خود کاهش دهد و ایمنی را برای کارگران و سایر افراد موجود در محوطه پروژه به وجود بیاورد، همچنین هزینه های شما را به شدت پایین بیاورد.

بیشتر بدانید . .
بازرسی بالابر

اگر بازرسی نشان دهد که تاورکرین شما ایمنی لازم را ندارد و به درستی کار نمی کند، تاورکرین نباید استفاده شوند. علاوه بر این اگر بازرسی های موجود نشان دهد که یک کمک عملیاتی به درستی کار نمی کند، ممکن است تاورکرین برای مدت زمان محدود استفاده شود. تا زمانی که اقدامات احتیاطی جایگزین موقت انجام شده باشد.

در مورد سایر موارد تحت بازرسی، اگر بازرس نقصی در یک مورد پیدا کند، باید تشخیص دهد که آیا این کمبود آنقدر جدی است که خطری برای ایمنی باشد. در این صورت تا زمانی که نقص برطرف نشود، نباید از تاورکرین استفاده کرد.

 

بازرسی سالانه تاورکرین چه کمکی به ما می کند؟
بازرسی سالانه تاورکرین چه کمکی به ما می کند؟

 

در بازرسی سالانه تاورکرین می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • پیچ و مهره های برج (دکل) و دیگر پیچ های ساختاری (برای حالت شل یا جدا شده) از پایه تاورکرین برج به بالا یا اگر تاورکرین به سازه متصل یا مهار شده باشد؛ باید بررسی شوند.
  • بالاترین بست، مهاربندها، تکیه گاه های کف و گٌوه های کف که تاورکرین برج توسط سازه پشتیبانی می شود، برای اجزای شل یا جدا شده باید بررسی شود.

مستندات بازرسی سالانه تاورکرین؟

اطلاعات زیر باید حداقل سه ماه توسط کارفرما که بازرسی را انجام می دهد مستند و نگهداری شود:

  • موارد بررسی شده و نتایج بازرسی
  • نام و امضای شخصی که بازرسی را انجام داده است و تاریخ

دانلود فایل